Výchovný program ŠKD Kamienok
Ciele a poslanie výchovy:
Školský klub detí zabezpečuje pre žiakov, ktorí plnia povinnú školskú dochádzku, výchovu a vzdelávanie v čase mimo vyučovania a v čase školských prázdnin. Školský klub detí je dôležitý výchovný partner rodiny a školy. Záujmové vzdelanie v klube detí naplňuje svojimi špecifickými prostriedkami všeobecné ciele dané školským zákonom. Klub detí je súčasťou školy. Každodenné činnosti prebiehajú v triedach, v školskej záhrade a ihrisku . Miestnosti, v ktorých prebieha záujmová činnosť sú veľké a čisté. Časť miestností využívajú deti na hranie, tvorivosť, rozhovory komunikatívneho kruhu a pod. Pre rozvoj čitateľských aktivít využívame čitateľský kútik s knihami, encyklopédiami a časopismi. Pre pobyt vonku využívame priestory školskéko ihriska, rôzne športové náradie, lopty, švihadlá.
Cieľom vzdelávania v ŠKD Kamienok je rozvoj osobnosti človeka a jej rešpektovanie, umožnenie sebarealizácie detí v skupinových i individuálnych, riadených alebo spontánnych aktivitách, vedennie detí k účinnému využívaniu voľného času, prevencia sociálne patologických javov, začlenenie ekologickej a dopravnej výchovy do činností klubu. Utváranie pozitívnych vzťahov medzi deťmi, posilovanie komunikačných zručností a komunikatívnych kompetencií, ktoré vedú k rozvoju verbálnej aj neverbálnej komunikácie detí. Učia sa rozprávať, diskutovať, hľadať vhodné argumenty a vedieť oponovať. Rozvíjať tvorivosť a fantáziu pri tvorbe mesačných a týždenných projektov. Formovanie životných postojov, vytváranie základu právneho povedomia, porozumenia, tolerancie a ochoty pomôcť, vytváranie vlastného sebavedomia a posilovanie schopnosti nepodliehať cudzím negatívnym vplyvom. Prevencia sociálne patologických javov ohrozujúcich deti.
Kľúčové kompetencie - integrované vzdelávacie ciele:
Jednotlivé vzdelávacie ciele sú zlúčené do rozvíjajúcich kompetencií, ktoré sú uplatňované v Európskej únii a v krajinách OECD a vychádzajú z nového školského zákona .
Kompetencie dieťaťa ŠKD
Kompetencie sa v procese výchovno –vzdelávacej činnosti rozvíjajú a navzájom prelínajú v jednotlivých tematických oblastiach výchovy.
Dieťa ŠKD má osvojené tieto kľúčové kompetencie na úrovni zodpovedajúcej jeho individuálnym osobnostným možnostiam a dĺžke jeho pobytu v ŠKD.
1. Kompetencie k učeniu :
* rieši nové, neznáme úlohy a situácie
* zúčastňuje sa vedomostných súťaží
* prejavuje záujem o nové informácie
2. Komunikačné kompetencie :
* zrozumiteľne vyjadruje a obhajuje svoj názor
* vypočuje si opačný názor
* rozvíja komunikačné schopnosti v oblasti moderných IKT
* prijíma spätnú väzbu
3. Kompetencie sociálne a interpersonálne :
* pomenuje svoje potreby, city a pocity
* zvládne jednoduché stresové situácie
* presadzuje autonómiu a práva svojej osobnosti
* rešpektuje úlohy skupiny
* efektívne spolupracuje v skupine
* uvedomuje si potreby detí a osôb so zdravotným znevýhodnením
* uvedomuje si potreby ostatných detí
* poskytne pomoc alebo pomoc privolá
4. Kompetencie pracovné :
* prejavuje samostatnosť vo vypracovaní domácich úloh
* plánuje a hodnotí svoje činnosti
* prijíma nové informácie a poznatky
* dokončí prácu
* kultivuje svoju vytrvalosť
* plní si svoje povinnosti
* ovláda jednoduché manuálne zručnosti a samoobslužné činnosti potrebné pre praktický život
* rozvíja manuálne zručnosti
5. Občianske kompetencie :
* uvedomuje si potrebu rešpektovania práv a slobôd iných osôb
* uvedomuje si potrebu prijatia zodpovednosti za svoje správanie
* je otvorený primeranému participovaniu na živote vo výchovnom oddelení
* prejavuje úctu k rodičom a k starším osobám
6. Kultúrne kompetencie :
* pozná kultúrne pamätihodnosti okolia a regiónu
* rozlišuje kultúrne a nekultúrne správanie
* rešpektuje iné kultúry a zvyky
* prijíma kultúrne podnety
* je otvorený podieľať sa na kultúrnych podujatiach v skupine
* ovláda základy kultúrneho správania
* kultivuje svoj talent
Formy výchovy a vzdelávania
ŠKD reaguje na rozvrh vyučovacích hodín a dochádzku detí z okolitých dedín. Vhľadom k tomu majú deti možnosť využívať denný klub po vyučovaní.
Počas činnosti ŠKD využívajú vychovávateľky rôzne metódy a formy práce tak, aby smerovali k rozvoju všetkých kľúčových kompetencií detí.
Medzi najdôležitejšie metódy, ktoré v ŠKD preferujeme patrí:
- motivácia
- tímová práca
- projektová metóda
- prezentácia ,vlastná práca
- beseda
- kolektívne hry
- súťaže
- výstavy prác
Počas roka realizujeme celoročné aktivity prostredníctvom príležitostných
činností a týždenných projektov.
Ciele výchovy a vzdelávania sa v ŠKD realizujú prostredníctvom týchto činností:
A, Záujmová činnosť- je daná týždennou skladbou činností, záujmovými útvarmi.
B, Príležitostná činnosť- sú to akcie, ktoré nie sú zahrnuté do dennej skladby, besiedky, návštevy rôznych podujatí.
C, Verejnoprospešná činnosť- kultúrne podujatia, práce v záhrade a pod.
D, Individuálna činnosť– práca s talentovanými deťmi, alebo s deťmi vyžadujúcimi zvýšenú starostlivosť.
E, Odpočinkové činnosti- sú to kľudové činnosti, ale aj aktívny odpočinok, rekreačné, hudobné a telovýchovné chvíľky.
F, Sebaobslužné činnosti– základné hygienické návyky, kultúra stravovania , obliekania.
G, Tvorba projektov- individuálne i spoločné vypracovávanie mesačných a týždenných projektov, prezentácia.
H, Pravidelná činnosť - sú to pravidelne opakujúce sa rituály a činnosti ŠKD
CH,Vzdelávacia činnosť - príprava na vyučovanie, samovzdelávanie
Materiálno-technické a priestorové podmienky ŠKD
Školský klub je súčasťou školy. Pre svoju činnosť využívame upravované priestory tried, kde máme svoje kútiky s hračkami, spoločné priestory na hygienu a WC. Po dohovore s vedením školy každoročne plánujeme rôzne materiálne dovybavenie ŠKD.
Klub detí je vybavený:
rôznymi pomôckami
stolnými hrami
knihami, časopismi
športovým náčiním
logickými hrami
spoločenskými hrami
stavebnicami
interaktívnou tabuľou
CD prehrávačom
Školský klub môže využívať priestory: - počítačovej učebne
- školskej záhrady
- ihriska